Переведите According to the Basic Skills Agency, one in six people in Britain has literacy problems. I think we must ask why so many children are leaving school (after eleven years of compulsory education) unable to read and wr...
Переведите
According to the Basic Skills Agency, one in six people in Britain has literacy problems. I think we must ask why so many children are leaving school (after eleven years of compulsory education) unable to read and write their own language satisfactorily. I was once told by a highly literate woman that: ‘Reading and writing isn’t everything. We should learn to value people for themselves, they have other skills.’ We were in a literacy centre at the time, full of adults struggling to learn their own language. A couple of people were in their seventies and had spent a lifetime covering up the fact that they couldn’t read or write. Some of their excuses were creative. One man wrapped a bandage around his right hand whenever he had an official form to fill in. Other, more common, excuses are: ‘I’ve forgotten my glasses’ or ‘My handwriting is bad’.
I was a late reader myself, so I can empathize with the terror of looking down at a page full of incomprehensible black squiggles. I used to dread being asked to read by the teacher in my infant school (who was so unkind that my brain turned to porridge whenever I saw her). I learned to read during an absence from school. I was away for three weeks with mumps. My mother bought Richmal Crompton’s Just William books, and I was so captivated by the ink drawings that I wanted to know what the captions said underneath. My mother read them to me, and somehow, by the time I went back to school, I could read the books myself.
For those of you who don’t know the William books, I’d better explain their attraction. They start in the 1930s when William Brown is an eleven-year-old boy. He lives in a village in the country with his family. His mother, Mrs Brown, is a long-suffering woman prone to headaches. Mrs Brown can’t quite bring herself to think badly of William, though God knows there is daily evidence that he is the son from hell. Mr Brown is a permanently angry man. Unlike his wife, he is convinced that William is the spawn of the devil.
William leads a gang called ‘The Outlaws’, but he is not a wicked boy. The books are wonderful and have a rich, sophisticated vocabulary. The reader sees the adult world through William’s eyes and, like him, finds it a baffling, hypocritical place.
William Brown hated school and was constantly in trouble. And, judging by the letters he wrote (ransom notes, usually), he struggled with his spelling and punctuation. My literary hero never grew up, but I hope that a good teacher out there in Fictionland persevered with him and that he left school able to read and write. Because I fear that William’s ‘other skills’ – disorderliness, hand-to-hand fighting – would not have adequately equipped him for adult life. Unless, of course, he wanted to join the foreign legion, whose only entry qualification is that applicants must have hands and legs.
Good teachers should be honoured by society. We should pay them more and stop being jealous of their long holidays. Boring, inadequate teachers should be sifted out before they leave teacher-training college. On no account should their fatal influence be allowed to pollute the lives of small children. One of my daughters wept every night for weeks because she was afraid of the ‘shouting’ teacher.
Ответ(ы) на вопрос:
Гость
Согласно исследованиям Basic Skills Agency,у одного из шести гражданина Британии имеются проблемы с грамотностью. Я думаю,мы должны задаться вопросом,почему столь много детей покидают школу после 11 лет обучения,не умея удовлетворительно читать и писать. Когда-то очень грамотная женщина сказала мне:"Чтение и письмо -- это ещё не всё. Мы сами должны оценивать людей,ведь у них есть и другие навыки." В тот момент мы были в центре грамотности,переполненном взрослыми,стремящихся учить свой родной язык. Было несколько человек под 70 лет,которые всю жизнь скрывали тот факт,что они не умеют читать или писать. Некоторые очень необычно оправдывались. Один обёртывал свою правую руку в бандаж каждый раз,как только требовалось что-то написать. Другие оправдывались более приземлённо:"Забыл очки","У меня плохой почерк".
Я поздно начал читать и потому могу только посочувствовать,глядя на страницу книги,полную непостижимых чёрных закорючек. В младшей школе я боялся,что учитель (которая была настолько зла,что каждый раз,когда я видел её,мой мозг превращался в кашу) спросит меня. Я учился читать не в школе. Три недели я болел свинкой. Моя мама купила книги Ричмала Кромптона об Уильяме,и я был так очарован чернильными рисунками,что непременно хотел узнать,что за подписи под ними. Мама читала их мне,а когда я вернулся в школу,то мог читать и сам.
Для тех,кто не знает о книгах про Уильяма,я объясню,в чём их привлекательность. История начинается в 1930-х годах,когда Уильяму Брауну 11 лет. Он живёт за городом вместе с семьёй. Его мать,миссис Браун,--многострадальная женщина,склонная к мигрени. Миссис Браун никак не может плохо думать об Уильяме,хотя небеса каждый день доказывают,что её сын -- исчадие ада. Мистер Браун -- постоянно злой человек. В отличие от жены он убеждён,что его сын -- потомок дьявола.
Уильям возглавляет банду "The Outlaws",но он не злой мальчик. Книги просто замечательны и составлены богатым,изощрённым языком. Читатель видит мир взрослых глазами Уильяма и,как и он,считает этот мир сложным и лицемерным местом.
Уильям Браун ненавидит школу и постоянно по уши в проблемах. И,судя по его письмам (обычно они представляют собой раскаяния),он изо всех сил борется с орфографией и пунктуацией. Мой литературный герой никогда не растёт,но я надеюсь,что где-то там над ним трудится хороший учитель и что покинет он школу грамотным. Поскольку я боюсь,что другие навыки Уильяма -- беспорядочность и рукопашный бой никак не пригодятся ему во взрослой жизни. Если конечно он только не присоединится к иностранному легиону,в котором единственным критерием для приёма будет наличие рук и ног.
Хороших учителей надо чтить,платить больше и перестать возмущаться их длительным отпускам. Скучные,неумелые учителя должны быть отсеяны до того,как выпустятся из колледжа. Их дурное влияние ни в коем случае не должно оставить печать на жизнях маленьких детей. Одна из моих дочерей плачет каждую ночь,потому что боится кричащего учителя.
Не нашли ответ?
Похожие вопросы